Miehistön muisteloita: Ahti Kallio

Olen kirjoittanut muistelmia, ja niissä on kirjoitettu myös matkasta Rostokista Atsorien kautta Baton Rougeen U.S.A:n Louisinaan syksyllä 2005. Ohessa muutama lause kirjoituksista jolla muun muassa osallistuin Merimies eläkekassan järjestämään kirjoitus kilpailuun.

Gts Finnjet -Oli se huimaa-

Laiva kulki 31.5 merimailin nopeudella mennen tullen, se oli sen ajan Formula vauhtia. Kyyti oli huimaa kun kuljettiin talvet jäissä samaa vauhtia kunnes talvella 1979 jäätyivät kaikki kansirakennelmat ja jouduttiin ottamaan saksan päässä 50 Turkkilaista avuksi, hakkaamaan puunuijilla jäitä irti. Mutta se ei vauhtia hidastanut kyyti oli kovaa, eräänä jäätalvena sattui tapaus jossa Tanskalainen "jäänmurtaja" oli jäännyt kiinni "ahtojäihin" jossain Bornholmin edustalla.Finnjet oli paikalla oikeaan aikaan, täyttä vauhtia jäät ryskyen tehtiin ainoastaan pieni mutka aiottuun reitttisuunnitelmaan, ja ohitettiin jäänmurtaja noin 10 sylen matkan päästä, näkyi vaan kun jääkokkareet lensivät laivan kannelle. Tanskalaiset eivät voineet muuta kuin ihmetellä ja pidättää henkitystään, on se huimaa tuumittiin Jetillä......... Mielestäni Vinttikoira olisi sopinut kuvamaan paremmin jetin luennetta, mutta tavaramerkki oli jo käytössä eräällä Kotkalaisella Bussi firmalla............Varmasti yksi maailman modernein vaihdelaatikko asennettiin laivaan Kielin telakalla 1994, siinä oli enemmän rattaita kuin Könnin kellossa.........Itä Saksalaisen maajoukkue uimarin pelastaminen itämerestä ja turvaan saattaminen Sveitsiin oli tapaus sinänsä...... Henkilöpersoonia jotka ansaitsisivat maininnan oli kymmeniä, mainitsen pari, Rekka Penan joka oli käsite ja toinen oli" Wärtsilän kokki ". Kaikki muistavat Mikon joka rakensi Kielin telakalla messin nurkkaan riisisäkeistä Bunkkerin ja puukiväärillä vartio ruokailutapahtumaa. Ja pisteenä iin päälle kokki Tyynen joka ajoi ajokortin vielä yli 65 vuotiaana. Puhumattakaan Erkistä pullolaivoineen, että Antikaisen filosofian tunneista jotka jäivät kaikille mieleen.........Kesäisin ajeltiin vaihteeksi Rostokiin ja talvet Muugaan, myöhemmin Tallinnaan. Oli se huima muutos, Suomalaiset pääsivätkin Hampurin sijasta Mustamäen torilta ostamaan halpoja piraatilevyjä ja kaisla luutia. Myös entisiä Oktoober festivaaleja voitiin muistella vanhassa Tallinnassa, Saku olutta maistellen.........Tuli kevät 2004 ja laiva suuntasi keulan kohti Rauman telakkaa jossa siitä "veistettiin" uudistunut matkustaja-autolautta, ja sen ensimmäinen matka Rostoc-Tallinna-Pietari välillä alkoi 17.6.2004.Kesä meni uutta linjaa kokeillessa ja uudella suurimmaksi osaksi ulkolaisella miehityksellä, vanhoja Suomalaisia jettiläisiä jäi laivan päälle alun kolmattakymmentä per vuoro....... Sitten tapahtui ihme, Amerikkalaisten epäonneksi ja Suomalaisten onneksi. Tuli Katriina hurrikaani joka tuhosi puolet Louisanaa ja vei kodin tuhansilta, oli se huiman näköistä, toisen harmi on toisen leipä, jälkeenpäin kun oli käyty itse paikalla ei voinut muuta kuin pahoitella tapahtunutta.......... Laiva varustettiin muutamassa päivässä Atlantin ylityksen tarpeisiin, polttoainetta piti otttaa paljon, miehistölle piti hankkia vuoden työviisumit U.S.A:n suurlähetystöstä. Piti hommata merikortteja, lippuja ja mikä hankalin asia, oli varmasti ilmastoleitteiden teho Mexikonlahden kuumissa olosuhteissa. Kun kaikki oli valmista eli meriklaarissa, rahtilaiva Finnjet nosti ankkurit Rostocissa 20.9.2005 klo 15.05... Seuraava havainto on 22.9.05 Biskajan lahdella, matka sujunnut nopeasti koska vauhtia 24 solmua. 23.9.2005, Atlantti keinuttaa eri tavalla kuin itämeri, komea sateenkaari pohjoisella sektorilla, saatiin malariapillerit viikko ennen perilletuloa. 24.9.05 nähtiin valaita, saavuimme Azoreille bunkraamaan, uutisista kuultiin Silja Line irtisanoo 150 työsuhdetta. 25.09.05 Grillijuhlat helikopterikannella. 28.09.05 tyyntä ja hellett, lentokaloja näkyy mutta ei laivoja kolmeen päivään. 29.09.05 2 valasta suodaan edessä, meinasivat jäädä alle. 30.9.05 Saavuimme Bahamalle Freeporttiin, otettiin vettä ja bunkkeria, myös muonaa tuli muutama säkillinen. 2.10.05 Mexikonlahdella merivesi yli 30 astetta, ulkolämpötila myös, ilmastolaitteet kovilla. 3.10.05 Tulo Missisipille ankkuripaikalle johon jäätiin odottamaan Goust Guardia. Atlantin ylityksestä sinistä nauhaa ei saatu, mutta sinivalkoinen kuitenkin, miehistö vei vanhan Ladyn ylväästi perille uudelle mantereelle. 5.10.05 Tulo Baton Rouge Louisiana U.S.A , illalla saatiin roopuskat..........Siinä meni sitten talvi 2005-06 nopeasti, välillä käytiin Suomessa lapset laskemassa........Kesäkuussa 2006 Finnjetin sopimus Amerikkalaisten kanssa loppui ja alus siirrettiin Bahamalle, tarkoitus oli rakentaa siitä huipputason casinolaiva ja kotiuttaa se jonnekin Floridan seurulle.Tällä hetkellä 21.6.2006 ei ole muuta varmaa kuin se, että norpankuvat ja Silja Line on maalattu valkovärillä ylitse.Jää nähtäväksi millaiset otukset noihin korsteeneihin piirretään, muumin kuva siellä kuitenkin on vielä tallella.Ja vielä toistaiseksi Siniristi lippu liehuu Bahaman tuulessa yhtä uljaasti kuin silloin itämeren tuulissa. Mutta tätä luettuanne todennäköisesti enää entisten työntekijöiden ja matkustajien sydämissä. Freeport Bahama 27.06.2006 Ahti Kallio ..........................Nyt ajan kuluessa noista päivistä, jokainen tietää aluksen kohtalon. Nyt on kulunut aikaa viimeisistä tapahtumista ja jokainen

Previous Post Next Post