FHS Logo
Tervehdys lukijalle,
 
Olen Finnjet Historical Society ry:n ensimmäinen puheenjohtaja. Synnyin vuonna 1975 ja kouraani ojennettiin Länsi-Saksan passi. Olen GTS Finnjetin varhaisia ja vakituisia matkustajia.
 
Vuodesta 1981 lähtien perheeni asui Saksassa ja Suomessa samanaikaisesti. Tälle valinnalle oli tärkeät turvallisuussyyt. Perheyrityksemme valmistivat Saksassa sotilas- ja tiedusteluelektroniikkaa ja moninaisia mittalaitteita läntisille tahoille. Toimin tuolloin tuotetestaajana ja opin alaa seuraten suunnittelua ja liikeneuvotteluita. Isä toivoi minusta työnsä jatkajaa. Opettelin ohjelmointia ja kolmatta kieltä 4-vuotiaana. 11-vuotiaana suunnittelin jo synteettisiä tuliaseita ja 14-vuotiaana ansaitsin satasen rakentamalla vähähävikkisen korkeajännitemoottorin.
 
Kuljimme ahkerasti yli meren Finnjetillä ja ihastuimme koko perhe Finnjetin eleganssiin, nopeuteen ja ystävällisiin miehistöihin. Saimme myös lukuisia ystäviä laivalta, kiitos isäni valtaisan seurallisen luonteen. Joskus Jetti toimi myös testialustana uusille laitteistoille. Milloin oli vaivihkaa kannelle asetettu laitteisto tallentamaan venäläisten sotalaivojen tutkasignaaleja ja milloin mereen nakattiin lähettimiä. Maailma oli mustavalkoisen selkeä. Olimme hyvien puolella. Vuonna 1996 isäni menehtyi syöpään kamppailtuaan tätä vastaan viidentoista vuoden ajan. Liiketoiminta tyrehtyi, poislukien yhden brändin kohdalta. Maailmakin oli muuttunut. Jäljelle jäi aukinaisten ovien sulkeminen. Sain alkuvuosina tarjouksia osaamisestani. Opiskelin ja tutustuin moniin uusiin kansallisuuksiin ja maailma ei ollutkaan enää niin mustavalkoinen.
 
Mitä olimme tehneet? Asia jäi vaivaamaan. Maailma muuttui edelleen, uhkakuvat muuttuivat. Ystävät olivat vihollisia ja viholliset ystäviä. Mikä soppa. Jokin sentään oli ennallaan. Rakas Finnjet sentään kulki edelleen, mutta tämäkin oli muuttumassa. Jettiä uhattiin hävittämisellä ja se oli jo liikaa.
 
Pelastusyritys:
Yhdistyksemme perustajaryhmässä on pitkälti samoja herroja, jotka liittyivät kanssani kesäkuussa 2008 etsimään aluksellemme pelastusta Intian romurannalta. Olin saanut silloin vuorineuvos Martin Saarikankaalta vastauksen tiedusteluuni ja ymmärsin, että suomalaiset olivat lyöneet hanskat tiskiin ja mediassa esiintyneiden pelastajien kelkkaan ei ollut mielekästä liittyä. He olivat polttaneet siltansa herra Saarikankaan kanssa.
 
Lähtökohtaisesti olimme heikosti varustautuneita, mutta kova työ, into ja monien tahojen hyväntahtoisuus Finnjetiä kohtaan auttoi meitä eteenpäin. Meidän hyvinkin kansainväliselle ryhmälle Finnjet ei ollut vain suomalainen alus, vaan myös saksalainen ja miksei myös laajemmalti maailmanperintöäkin. Kerta vuorineuvos itse oli tuominnut suomalaisten hankkeet, oli katsottava kauemmas. Lähimmäs täydellistä voittoa pääsimme dubailaisen tahon kanssa. Kerta emme saaneet Suomesta tietoa ja apua aluksemme suhteen, niin kirjoitin läpi öiden lukuisia ideoita ja ajatuksia aluksen potentiaaleista. Laivan yleisjärjestelykuvat ja eri moottoreiden esitteet tulivat hyvinkin tutuksi tuona aikana. Kävi ilmi, ettei koko juttu ollut sentään rakettitiedettä. Perusasiat olivat jo tuttuja hieman toisenlaisista vehkeistä. Kaikki on lopulta vain julmaa numeroleikkiä dollareilla ja euroilla.
 
Olin vakuuttunut, että aluksemme saisi yleisönsä, jos vain palaisi takaisin ensimmäiselle reitilleen Helsingin ja Travemünden välille uusien kaasuturbiinien voimin. Mielestäni monet olivat olleet sokeita sille, että kyseessä oli ennemminkin Helsingin ja Hampurin välinen yhteys. Kaksi läntistä miljoonakaupunkia ja kaksi liikenteen solmukohtaa.
Perustelin asiaa pitkällisesti ja juttu oli myös laskennallisesti helpoin. Voisiko Gunnar Eklundin ihme tapahtua uudelleen lähes 50 vuotta myöhemmin? Hämmästyttävää kyllä ystävämme Lähi-idässä perehtyivät ajatukseen usean päivän ajan. Operaattorin puute tuotiin esiin suurimpana haasteena. Tähän ei uskallettu omin voimin. Muina haasteina oli myös koko lakiteknillinen viidakko. Miten romuksi viedyn aluksen saa luvallisesti takaisin käyttöön? Oli tehtävä jotain helpompaa. Finnjetille sovitettiin vielä uraa hotellina Dubaissa. Vuorokauden verran ehdin juhlia jo voittoamme, kunnes kävi ilmi, että aluksen hintapyyntö oli taas noussut sovitusta. Aluksen omistaja oli luullut, että Jetti oli tulossa Suomeen turkulaisille ja tästä luulemastaan yhteistyöstä suuttuneena pamautti hinnan extrakorkealle. Tätä seurasi lyhyt anatomian oppitunti puhelimessa.
 
Pettymys oli valtava. Olimme ryhtyneet mahdottomaan hankkeeseen ja päässeet niin lähelle onnistumista. Menetimme laivan, valtavasti aikaa ja resursseja. Raivoisa yritys pelastaa Finnjet maksoi ihmissuhteitakin. Missään vaiheessa emme pyytäneet mitään itsellemme ja siitä olen erityisen ylpeä.
 
Jettiä ei jätetä!:
Kolme kuukautta valvomista armottoman ja epätoivoisen työn parissa ilman yhtään taukoa. Olin täydellisesti poikki. Mutta kuten jo aikoinaan Jetillä matkustaessa -  olin saanut uusia ystäviä. Pettymys oli helpompi jakaa yhdessä. Peter Schultze ehdotti, että Jetille pitäisi perustaa oma yhdistys. Pyysin mukaan luotettaviksi ja kunnollisiksi osoittautuneita Finnjetin ystäviä. Saimme mukaan myös konepäällikkö Veikko Haapasen, joka oli myös ollut pelastamassa Jettiä. Kävi ilmi, että olimme ansainneet kannuksemme. Finnlines myönsi meille lisenssin käyttää nimeä ”Finnjet” ja olimme virallisesti Jetin henkisiä perillisiä.
 

Tavoitteita:
Meillä on edessä valtava urakka. Oma tavoitelistani näyttää loputtomalta vielä tässä vaiheessa. Olemme saaneet muutamia tärkeitä onnistumisiakin. Arkistomme on jo nyt sangen kookas ja mukana on monia Jetin kanssa työskennelleitä tahoja. Potentiaalia on moneen hankkeeseen. Saatuamme ”operaattorin paketin”, olemme parhaassa asemassa kertomaan Finnjetin tarinan. Se on myös velvoite. Jetin nimi on vedetty pohjamutiin monien taholta. Minulle GTS FINNJET ei ollut epäonnistunut ja janoinen alus, vaan merihistoriamme loistokkain ja kunniakkain alus. Sen todistavat jo lukuisat mukaamme tulleet merkittävät tahot. Meidän tehtävämme on myydä GTS FINNJET uudelleen suurelle yleisölle. Esittelemme aluksemme tavalla, jota ei varmastikaan ole vielä nähty. Tulemme esittämään seikkaperäisesti vaikkapa sen miten Finnjetin voimakkaat kaasuturbiinit on herätetty täyteen raivoonsa. Neuvomme mitä nappia painaa missäkin vaiheessa ja mitä mittareiden tulee näyttää. Kerromme miten selvitä vaikkapa pulmatilanteista. Tämä vain pienenä esimerkkinä. Finnjet voi hyvin vielä toimia koululaivana kertoen miten suurta alusta ylläpidetään - niin laivalla kuin varustajan näkökulmasta katsoen.
 
Emme pidä lanteilla laskemisesta, joten jäsenyys on ilmaista.
Tervetuloa mukaan löytämään ystäviä!
 
Risto Kempas
Puheenjohtaja, Finnjet Historical Society ry
10.01.2009 –

Copyright © Finnjet Historical Society ry. 2008-2018. All rights reserved.

Disclaimer