FHS Logo

Löytyykö sinulta valokuvia, videoita, dokumenttejä, tarinoita tai muuta Finnjetiin liittyvää materiaalia? Ota meihin yhteyttä osoitteeseen contact@finnjet.fi!

Tervetuloa FINNJET HISTORICAL SOCIETY ry:n kotisivuille!

Kun GTS FINNJET aloitti vuonna 1977 liikennöinnin Suomen ja silloisen Länsi-Saksan välillä, alus oli varsinkin Itämeren piirissä jo varhain laajalti tunnettu superlatiivien aluksena matkustusmukavuuden ja teknisten ratkaisujensa ansiosta. Finnjet oli uraauurtava alus laiva-arkkitehtuurin, laivanrakennuksen ja käytön osalta. Nämä seikat inhimillisten tekijöiden ohella toivat laivalle lukuisia ihailijoita niistä yli viidestä miljoonasta matkustajasta, joita Finnjet kuljetti. Harva alus on saavuttanut tällaista tunnettavuutta, suosiota ja ihailua.

Finnjetin aikakausi päättyi vuonna 2008.

Sen vuoksi me, kuusi entistä matkustajaa ja yksi Finnjetin miehistön jäsen, olemme perustaneet FINNJET HISTORICAL SOCIETYn ylläpitääksemme erityislaatuisen aluksemme muistoa ja luodaksemme syväluotaavan katsauksen aluksen historiaan, tekniikkaan ja ihmisiin. Tavoitteenamme on kerätä muistoja ja dokumentteja ja tuottaa myös uutta tietoa, jotta saisimme Finnjetin historian perusteellisesti tallennetuksi ja kaikkien kiinnostuneiden saataville. Olemme kiinnostuneita myös Suomen ja Saksan välisen Hansa-reitin historiasta, nykypäivästä ja tulevaisuudesta. Tässä erityistä huomiota kiinnitetään varustamoihin, telakoihin ja autolauttoihin.

Toivotamme kaikki FINNJETin entiset matkustajat ja miehistön jäsenet tervetulleiksi yhdistykseemme kertomaan omin sanoin laivaan liittyvistä muistoista ja kokemuksista.

FINNJET HISTORICAL SOCIETY on voittoa tavoittelematon yhdistys, joka on perustettu FINNLINES Oyj:n suostumuksella. Finnlines oli Finnjetin varustamo laivan ensimmäisen kymmenen vuoden ajan.


  

GTS Finnjetin  Maailmanennätykset:
 
Maailman suurin matkustaja-autolautta bruttorekisteritonneissa: 1977-1981
Maailman suurin matkustaja-autolautta matkustajamäärässä: 1977-1981
Maailman suurin matkustaja-autolautta vuodepaikoissa: 1977-1981
Maailman pisin matkustaja-autolautta: 1977-2001
Maailman nopein perinteinen matkustaja-autolautta: 1977- Ennätys voimassa!
Suuritehoisin matkustaja-autolautta maailmassa: 1977- Ennätys voimassa!
Maailman ensimmäinen ja ainoa matkustaja-autolautta kaasuturbiineilla: 1977-1996
Maailman suurin kaasuturbiineilla kulkeva alus: 1997-2002
Maailman ensimmäinen kaasuturbiini ja dieselsähköinen -alus: 1981-2000
Maailman ensimmäinen siviilialus ECDIS –järjestelmällä: 1994
 
”Hyväkuntoisin Alangin romurannalle koskaan ajettu matkustaja-alus.”
”Kaikkein tappiollisin romutus Alangilla johtuen aluksen erinomaisesta kunnosta ja jäänmurtajan rungosta.”

Copyright © Finnjet Historical Society ry. 2008-2018. All rights reserved.

Disclaimer